لپ فرایند حمل

لپ فرایند حمل

لپ تاپ ۳۵ ساله شد؛ مروری بر فرایند شکل گیری کامپیوترهای شخصی توانمند و قابل حمل

در سوم آوریل ۱۹۸۱، دستگاهی به بازار رسید به نام «Osborne 1»؛ محصولی که می توان عنوان اولین لپ تاپ تجاری تاریخ را به آن بخشید.

۳۵ سال پیش، لپ تاپ ها چندان هم قابل حمل نبودند و می توان گفت اکنون، وزن شان تا حد بسیار زیادی کاهش یافته و طراحی آنها نیز تغییرات چشمگیری داشته. اما محصولات امروزی چگونه از نسل های گذشته خود الهام گرفتند؟

شخصی که پشت پرده توسعه اولین کامپیوتر همراه بود، دکتر «آلن کی» (Alan Kay) نام داشت؛ رویاپردازی که موفق شد به ایده چنین محصولاتی دست پیدا کند. اما اولین شخصی که این ایده را عملی نمود و آن را طراحی کرد، «لی فلسنس‌تاین» (Lee Felsenstein) نام داشت.

چشم اندازی دور از دسترس

دکتر آلن کی، یکی از پیشگامان و تاثیرگذارترین افراد در دنیای کامپیوترهای شخصی به شمار می رود. شاید بتوان «استیو جابز» را بزرگترین طرفدار دکتر کی دانست.

جابز همواره در نطق های اصلی خود یا مصاحبه های مهم اش، برخی از صحبت های الن کی را تکرار می کرد و به آنها ارجاع می داد: «افرادی که به نرم افزار اهمیت می دهند، باید سخت افزار خودشان را بسازند» یا «بهترین شیوه برای پیش بینی آینده، ابداع آن است».

دکتر الن کی در حال به نمایش کشیدن نمونه اولیه از لپ تاپ Dynabook؛ محصولی که هیچگاه به تولید انبوه نرسید.

در سال ۱۹۶۸، زمانی که در دانشگاه یوتا در رشته مهندسی مشغول دریافت دکترای خود بود، با راه و روش جذابی آشنا شد که توسط آن، به کودکان مدرسه خصوصی ماساچوست، زبان برنامه نویسی یاد داده می شد. در همان زمان متوجه شد که سرنوشت کامپیوترها این است که به شکل تعاملی، وظیفه تقویت کردن قدرت های انسانی را داشته باشند. این در حالیست که در دهه ۶۰ میلادی، به طور کلی کامپیوترها مفهوم جدیدی بودند.

در راه برگشت از ماساچوست، به این فکر می کرد که کودکان نباید برای کار کردن با چنین دستگاهی، صرفا مجبور به نشستن پشت یک میز باشند. به یاد نمونه اولیه نمایشگر ۱۶ در ۱۶ پیکسلی افتاد که سال گذشته آن را دیده بود و سپس در ذهن خود ایده ها را پرورش داد.

دو سال بعد به شرکت زیراکس (Xerox) پیوست و در مرکز تحقیقات پالو آلتو (Palo Alto Research Center یا PARC) مشغول به کار شد. در همان مجموعه بود که نقشی بسیاری کلیدی در توسعه رابط کاربری گرافیکی ایفا کرد (چیزی که جابز به مک و سپس گیتس به ویندوز آورد). در سال ۱۹۷۲، در حالی که همچنان در زیراکس بود، به سراغ ایده های قدیمی اش رفت و درخواست کرد منابع مورد نیز برای ساخت یک کامپیوتر همراه به نام «Dynabook» در اختیارش قرار گیرد؛ محصولی بی سیم و بیش از اندازه تعاملی که به کودکان اجازه می داد یاد بگیرند، خلق کنند و خودشان با دستگاه به کار بپردازند.

این همان تصویر سازی است که توسط الن کی و در درخواست ساخت Dynabook انجام شده است.

دکتر کی طی مصاحبه ای می گوید: «در انتهای دهه ۶۰ میلادی، افتخار این را داشتم که در اولین هدست واقعیت مجازی که توسط «ایوان سادرلند» (Ivan Sutherland) توسعه می یافت کمک کنم. همین موضوع به من یاری رساند تا راحت تر به فکر توسعه Dynabook افتم چرا که در این محصول نیز همانند هدست واقعیت مجازی، بخش هایی از دستگاه می توانست همراه کاربر باشد و نمایشگر، بر روی چند چیپ سوار شده بود.»

در این تصویر ایوان سادرلند را می بینید که سیستم واقعیت مجازی «شمشیر داموکلس» (Sword of Damocles) را بر سر دارد؛ یک سیستم VR بسیار اولیه که دکتر الن کی در توسعه آن نقش داشته است.

وی ادامه می دهد: «ایده دیگری که در آن زمان از سوی «نیکلاس نگروپونته» (Nicholas Negroponte) پیگیری می شد، این بود که کامپیوترها در محیط اطراف انسان ها جاسازی شوند؛ در همه جای جهان. شما به عنوان کاربر صرفا لازم بود یک قطعه الکتریکی کوچک با خود به همراه داشته باشید که به سیستم بگوید چه کسی هستید. امروز در دنیای ما این اتفاق بیشتر و بیشتر در حال رخ دادن است.»

زمانی که دکتر کی موفق شد حالت کلی یک نوت بوک را برای خود ترسیم کند، به سرعت یک ماکت مقوایی از آن ساخت و جای یک کیبورد و قلم استایلوس را خالی گذاشت. سپس شروع کرد به جا به جایی اجزای مختلف تا برای هر بخش، یک مکان کاملا ایده آل پیدا کند. در سال های بعدی، این ایده ی Dynabook بود که به بزرگان دنیای کامپیوترهای شخصی یاری می رساند تا کامپیوترهایی قابل حمل توسعه دهند.

Osborne 1

ایده Kay، منجر به توسعه محصولی به نام NoteTaker از سوی زیراکس شد؛ نمونه اولیه ای که در PARC توسعه یافت. در این کامپیوتر تلاش شده بود تا ایده های دکتر کی برای Dynabook، به بهترین شکل با تکنولوژی های همان زمان توسعه پیدا کنند.

کامپیوتر NoteTaker دارای ۲۵۶ کیلوبایت حافظه بود که در آن زمان رقمی تحسین برانگیز به شمار می رفت. تنها مشکل آن، وزن ۲۲ کیلوگرمی اش بود که باعث شد هیچگاه به تولید انبوه نرسیده و صرفا در حد و اندازه یک نمونه اولیه باقی بماند.

اما در سوم آوریل ۱۹۸۱، یعنی دقیقا ۳۵ سال پیش، Osborne 1 از مرحله آزمایشی خارج شد و از سوی شرکت Osborne Computer Corporation به فروش رسید. محصول یاد شده اولین کامپیوتری بود که با هدف قابل حمل بودن توسعه پیدا کرد. همانطور که پیشتر گفتیم، طراحی این کامپیوتر همراه از سوی آقای «لی فلسنس‌ تاین» (Lee Felsenstein) انجام شد.

«لی فلسنس‌تاین» (Lee Felsenstein)، طراح کامپیوتر Osborne 1

آقای فلسنس‌ تاین در رابطه با طراحی کامپیوتر مورد بحث می گوید: «به خوبی ایده ای که الن کی در مورد Dynabook در سر داشت را می دانستم و راستش حتی آن را در Xerox PARC هم دیده بودم. به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره ی شرکت Osborne Computer، ایده ساخت چنین محصولی را مطرح کردم. می خواستم دقیقا این محصول را همانند ایده های الن کی بسازیم، اما در آن زمان، تکنولوژی نمایشگر و حافظه به گونه ای نبود که اجازه چنین کاری به ما بدهد. اگر به سراغ فناوری های فوق پیشرفته این دو بخش می رفتیم، قیمت دستگاه بیش از اندازه بالا می رفت.»

در همان هنگام، مهندسین اپل به نام های «بلر نیومن» (Blair Newman) و «تریپ هاوکینز» (Trip Hawkins)، به ایده ی CP/M رسیده بودند؛ کامپیوتری قابل حمل که از دو درایو مخصوص اجرای فلاپی دیسک برخوردار بود و یک مانیتور CRT هم به آن متصل می شد.

این دو شخص ایده شان را پیش استیو جابز می برند اما او، ایده را رد می کند. همان ایده از سوی شرکت Osborne انتخاب می شود تا یک کامپیوتر تجاری قابل حمل ساخته شود. (تریپ هاوکینز بعدا رفت و شرکت غول پیکر Electronic Arts را تاسیس کرد)

Osborne 1 که از سوی آقای فلسنس‌ تاین توسعه پیدا کرده بود و در این راستا کارش را هم به بهترین شکل انجام داد. برای مثال، قرار بود تا نمایشگر بتواند در هر خط ۴۰ کارکتر را نشان دهد در حالی که وی آن را به گونه ای طراحی کرده بود که قادر به نمایش ۵۲ کارکتر گردد.

Osborne 1 از نظر تجاری محصولی کاملا موفق بود اما عمر کوتاهی داشت.

بازخورد به این کامپیوتر عالی بود و در مدت کوتاهی توانست تقاضای بالایی به دست آورد. اما برخی مسائل مرتبط با سوء مدیریت باعث شد تا مشکلات بسیاری پش آید. برای مثال، آقای فلسنس‌ تاین از سوی مدیریت مجبور شده بود تا بر روی مشکلات بسیار سطح پایین تر تمرکز کند در حالی که قدرت خلق محصولات قدرتمندی را داشت.

از غیر قابل حمل، به قابل حمل

مشکلات باعث شدند تا در سال ۱۹۸۳، عرضه محصول مورد بحث متوقف شود. سپس کامپیوتر همراه دیگری تحت عنوان «Compaq Portable»، رقیب Osborne 1 شد؛ محصولی که در ژانویه ۱۹۸۳ به بازار عرضه گشت.

شرکت Compaq در حالی روی کامپیوتر خود نام Portable را قرار داده بود که وزن آن به ۱۳ کیلوگرم می رسید؛ ۲۰ درصد بیشتر از Osborne. از سوی دیگر کامپیوتر مورد بحث از سیستم عامل MS-DOS بهره می برد و می توان گفت در این زمینه اولین رقیب جدی IBM بود.

اما اولین لپ تاپ که وزن معقولی داشت و کابر می توانست بدون نگرانی از انداختنش، آن را با خود حمل کند، GRiD Compass 1101 نام داشت. این محصول اولین کامپیوتر همراهی بود که به لپ تاپ های امروزی شبیه است و نمایشگر آن در نقش درب آن به کار گرفته شده بود. رزولوشن نمایشگر دستگاه به ۳۲۰ در ۲۰۰ پیکسل می رسید و البته قیمت آن از ۸ الی ۱۰ هزار دلار متغیر بود.

تصویری از GRID Compass به همراه فضانورد ناسا،‌ آقای John Creighton در سال ۱۹۸۵

الن کی می گوید: «GRiD Compass یکی از اولین لپ تاپ ها با نمایشگر تخت بود. کلاس کاری اش چند مرحله از Osborne بالاتر می رفت. توسط شخصی به نام «John Ellenby» توسعه پیدا کرده بود که او هم پیشتر در Xerox Parc مشغول بوده. البته سیستم نرم افزاری حاضر در این لپ تاپ از Osborne 1 سطح پایین تر به شمار می رفت، هر چند که من به طور کلی از کارکردش راضی بودم.»

توشیبا T1100 در سال ۱۹۸۵ از راه رسید. دارای صفحه نمایشی تک رنگ بود که رزولوشن ۶۴۰ در ۲۰۰ را به ارمغان می آورد.

در همان سال کامپیوتر همراه دیگری به نام TRS-80 Model 100 معرفی شد که به نمایشگر LCD و مودم داخلی مجهز شده بود و البته، وزن آن صرفا دو کیلوگرم بود چرا که انرژی خود را از طریق ۴ عدد باتری AA به دست می آورد. مدتی بعد و پس از موفقیت هایی که توسط Toshiba T1100 و Kaypro 2000 کسب شد، اپل هم در سال ۱۹۸۹ به این نتیجه رسید که زمانش رسیده تا وارد بازار کامپیوترهای همراه شود.

Powerbook از اپل دارای یک گوی چرخان (trackball) بود که بعدا همین ایده به ترکپد انجامید.

اولین کامپیوتر همراه توسط اپل، «Macintosh Portable» نام داشت و البته همه را نا امید کرد. دو سال بعد، شرکت ساکن کوپرتینو سری محصولات Powerbook را معرفی کرد که با استقبال بیشتری رو به رو شد. Powerbook از اپل دارای یک گوی چرخان (trackball) بود که بعدا به ترکپد تبدیل شد.

ویندوز ۹۵ و لپ تاپ های مدرن تر

در این نسخه از ویندوز، قابلیت های برای مدیریت انرژی قرار داده شد که کاربر به راحتی می توانست از درون ویندوز آنها را به شکل مد نظر خود درآورد. همین ویژگی ابتدا از سوی سازندگان سخت افزار مورد پذیرش نبود. با این حال استفاده از حالت مصرف انرژی کمتر در ویندوز، یکی از علت های اصلی رسیدن طراحی لپ تاپ ها به نقطه کنونی است.

پس از ویندوز ۹۵ و ویژگی های تاثیرگذار آن بود که سازندگان سخت افزار نیز طراحی چنین محصولاتی را دست خوش تغییرات بزرگی کردند. برای مثال، Toshiba Portégé اولین کامپیوتر همراهی بود که در آن از باتری های لیتیوم-یونی استفاده شد. سپس، پشتیبانی از اتصال USB به ویندوز ۹۸ رسید و باز هم لپ تاپ ها تکامل یافتند.

iBook از اپل که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ ساخته می شد.

سری محصولات «iBook» از اپل، اولین کامپیوترهای همراهی بودند که اتصال Wi-Fi  را در اختیار کاربران گذاشتند. پیش از هزاره سوم می توان گفت که شرکت هایی نظیر Compaq، توشیبا، HP، ایسر، فوجیتسو،‌ NEC، اپل و پاناسونیک همه سهمی بسیار مهم در رشد کامپیوترهای شخصی از نوع همراه داشتند.

پروژه غیر انتفاعی «One Laptop Per Child» (یک لپ تاپ به ازای هر کودک) باعث ساخته شدن لپ تاپ هایی ارزان قیمت برای امور تحصیلی دانش آموزان شد.

پروژه یک لپ تاپ به ازای هر کودک، در سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرد و لپ تاپ هایی با قیمت ۱۰۰ دلار می ساخت. این محصولات با هدف تحصیلی ساخته شدند و از این جهت، دستگاه هایی پویا بودند. از آنجایی که هدف توسعه یافتن آن مربوط به مسائل آموزشی می شد و ایده اصلی، با «Dynabook» هماهنگی داشت، آقای الن کی هم به این پروژه پیوست و باز هم سهم دیگری در توسعه این محصول ایفا کرد.

وی در همین رابطه می گوید: «زمانی که این پروژه آغاز شد، تلاش کردم تا برخی موارد را در آن جای دهم. برای مثال، کودکان بتوانند به زبان محلی خود و بدون نیاز به یک شخص بالغ با چنین دستگاهی کار کنند.»

تبلت، نت بوک و انقلاب پردازش کامپیوتری که همچنان در حال تکامل است

معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷ و آیپد در سال ۲۰۱۰، باز هم موجب تغییر بازی شد. ناگهان عبارت «فرا PC» رواج یافت و محصولاتی نظیر نت بوک ها، دو در یک ها (هیبریدی) و البته تبلت ها تلاش کردند تا جایگاه کامپیوترهای شخصی را بگیرند. محصولات جدید در طرح های نهایی متفاوتی عرضه می شوند و این دقیقا همان جایگاهی است که اکنون در آن قرار داریم.

نکته اینجاست که نوع جدید دستگاه ها، به ما کمک می کنند تا ساده تر بتوانیم محتوا مصرف کنیم، مخصوصا زمانی که در حال حرکت هستیم. مشکل اساسی دستگاه های دوران فرا-پی سی این است که به هیچ عنوان محصولات مناسبی برای خلق محتوا نیستند.

الن کی می گوید: «لازم به اشاره است که اکنون و پس از گذشت سال ها، مایکروسافت سرفس و آیپد پرو به این نتیجه رسیده اند که کاربران به کیبورد و استایلوس نیاز دارند. چرا ما در دهه ۶۰ میلادی با ایده ی Dynabook به چنین نتیجه ای رسیده بودیم و چرا بزرگترین شرکت های حوزه ی فناوری، پس از گذشت چند دهه و در همین سال های اخیر به این نتیجه گیری دست یافته اند؟»

آقای کی باور دارد که هنوز هم پس از گذشت این همه سال، یک «Dynabook» واقعی از راه نرسیده و ایده اصلی او محقق نگشته است. او که بنیان گذار ایده ی کامپیوترهای شخصی همراه بوده، با نگاهی به کامپیوترهای معمول و ملزم کردن کاربر به نشستن پشت یک میز، به ایده خود دست یافته بود و تصور می کرد که به طور کلی کامپیوتر ها پس از «دستگاه چاپ»، اختراعی بی نظیر بوده اند.

کی می گوید که ۱۵۰ سال طول کشید اروپایی ها، به پتانسیل اختراع Gutenberg دست پیدا کنند (ماشین چاپ از سوی شخصی آلمانی به نام Johannes Gutenberg در سال ۱۴۴۰ میلادی اختراع شد). حالا هم همینطور است. این روزها هنوز شکاف هایی را در محصولات مرتبط با مقوله کامپیوترهای شخصی می بینیم.

اما آیا از اینجا به بعد، باز هم آینده ای روشن در انتظار لپ تاپ ها است؟ طراح اولین لپ تاپ تجاری جهان، آقای فلسنس‌تاین، چنین به این پرسش پاسخ می دهد: «طرح لپ تاپ ها، در آینده و تا مدتی بسیار طولانی با ما همراه خواهد بود. انگشت های مان را نمی توانیم کوچک تر کنیم. نمایشگرهای کوچک تر از این هم بی معنی هستند.»

The post appeared first on .

لپ تاپ ۳۵ ساله شد؛ مروری بر فرایند شکل گیری کامپیوترهای شخصی توانمند و قابل حمل

(image)

در سوم آوریل ۱۹۸۱، دستگاهی به بازار رسید به نام «Osborne 1»؛ محصولی که می توان عنوان اولین لپ تاپ تجاری تاریخ را به آن بخشید.

۳۵ سال پیش، لپ تاپ ها چندان هم قابل حمل نبودند و می توان گفت اکنون، وزن شان تا حد بسیار زیادی کاهش یافته و طراحی آنها نیز تغییرات چشمگیری داشته. اما محصولات امروزی چگونه از نسل های گذشته خود الهام گرفتند؟

شخصی که پشت پرده توسعه اولین کامپیوتر همراه بود، دکتر «آلن کی» (Alan Kay) نام داشت؛ رویاپردازی که موفق شد به ایده چنین محصولاتی دست پیدا کند. اما اولین شخصی که این ایده را عملی نمود و آن را طراحی کرد، «لی فلسنس‌تاین» (Lee Felsenstein) نام داشت.

چشم اندازی دور از دسترس

دکتر آلن کی، یکی از پیشگامان و تاثیرگذارترین افراد در دنیای کامپیوترهای شخصی به شمار می رود. شاید بتوان «استیو جابز» را بزرگترین طرفدار دکتر کی دانست.

جابز همواره در نطق های اصلی خود یا مصاحبه های مهم اش، برخی از صحبت های الن کی را تکرار می کرد و به آنها ارجاع می داد: «افرادی که به نرم افزار اهمیت می دهند، باید سخت افزار خودشان را بسازند» یا «بهترین شیوه برای پیش بینی آینده، ابداع آن است».

دکتر الن کی در حال به نمایش کشیدن نمونه اولیه از لپ تاپ Dynabook؛ محصولی که هیچگاه به تولید انبوه نرسید.

در سال ۱۹۶۸، زمانی که در دانشگاه یوتا در رشته مهندسی مشغول دریافت دکترای خود بود، با راه و روش جذابی آشنا شد که توسط آن، به کودکان مدرسه خصوصی ماساچوست، زبان برنامه نویسی یاد داده می شد. در همان زمان متوجه شد که سرنوشت کامپیوترها این است که به شکل تعاملی، وظیفه تقویت کردن قدرت های انسانی را داشته باشند. این در حالیست که در دهه ۶۰ میلادی، به طور کلی کامپیوترها مفهوم جدیدی بودند.

در راه برگشت از ماساچوست، به این فکر می کرد که کودکان نباید برای کار کردن با چنین دستگاهی، صرفا مجبور به نشستن پشت یک میز باشند. به یاد نمونه اولیه نمایشگر ۱۶ در ۱۶ پیکسلی افتاد که سال گذشته آن را دیده بود و سپس در ذهن خود ایده ها را پرورش داد.

دو سال بعد به شرکت زیراکس (Xerox) پیوست و در مرکز تحقیقات پالو آلتو (Palo Alto Research Center یا PARC) مشغول به کار شد. در همان مجموعه بود که نقشی بسیاری کلیدی در توسعه رابط کاربری گرافیکی ایفا کرد (چیزی که جابز به مک و سپس گیتس به ویندوز آورد). در سال ۱۹۷۲، در حالی که همچنان در زیراکس بود، به سراغ ایده های قدیمی اش رفت و درخواست کرد منابع مورد نیز برای ساخت یک کامپیوتر همراه به نام «Dynabook» در اختیارش قرار گیرد؛ محصولی بی سیم و بیش از اندازه تعاملی که به کودکان اجازه می داد یاد بگیرند، خلق کنند و خودشان با دستگاه به کار بپردازند.

این همان تصویر سازی است که توسط الن کی و در درخواست ساخت Dynabook انجام شده است.

دکتر کی طی مصاحبه ای می گوید: «در انتهای دهه ۶۰ میلادی، افتخار این را داشتم که در اولین هدست واقعیت مجازی که توسط «ایوان سادرلند» (Ivan Sutherland) توسعه می یافت کمک کنم. همین موضوع به من یاری رساند تا راحت تر به فکر توسعه Dynabook افتم چرا که در این محصول نیز همانند هدست واقعیت مجازی، بخش هایی از دستگاه می توانست همراه کاربر باشد و نمایشگر، بر روی چند چیپ سوار شده بود.»

در این تصویر ایوان سادرلند را می بینید که سیستم واقعیت مجازی «شمشیر داموکلس» (Sword of Damocles) را بر سر دارد؛ یک سیستم VR بسیار اولیه که دکتر الن کی در توسعه آن نقش داشته است.

وی ادامه می دهد: «ایده دیگری که در آن زمان از سوی «نیکلاس نگروپونته» (Nicholas Negroponte) پیگیری می شد، این بود که کامپیوترها در محیط اطراف انسان ها جاسازی شوند؛ در همه جای جهان. شما به عنوان کاربر صرفا لازم بود یک قطعه الکتریکی کوچک با خود به همراه داشته باشید که به سیستم بگوید چه کسی هستید. امروز در دنیای ما این اتفاق بیشتر و بیشتر در حال رخ دادن است.»

زمانی که دکتر کی موفق شد حالت کلی یک نوت بوک را برای خود ترسیم کند، به سرعت یک ماکت مقوایی از آن ساخت و جای یک کیبورد و قلم استایلوس را خالی گذاشت. سپس شروع کرد به جا به جایی اجزای مختلف تا برای هر بخش، یک مکان کاملا ایده آل پیدا کند. در سال های بعدی، این ایده ی Dynabook بود که به بزرگان دنیای کامپیوترهای شخصی یاری می رساند تا کامپیوترهایی قابل حمل توسعه دهند.

Osborne 1

ایده Kay، منجر به توسعه محصولی به نام NoteTaker از سوی زیراکس شد؛ نمونه اولیه ای که در PARC توسعه یافت. در این کامپیوتر تلاش شده بود تا ایده های دکتر کی برای Dynabook، به بهترین شکل با تکنولوژی های همان زمان توسعه پیدا کنند.

کامپیوتر NoteTaker دارای ۲۵۶ کیلوبایت حافظه بود که در آن زمان رقمی تحسین برانگیز به شمار می رفت. تنها مشکل آن، وزن ۲۲ کیلوگرمی اش بود که باعث شد هیچگاه به تولید انبوه نرسیده و صرفا در حد و اندازه یک نمونه اولیه باقی بماند.

اما در سوم آوریل ۱۹۸۱، یعنی دقیقا ۳۵ سال پیش، Osborne 1 از مرحله آزمایشی خارج شد و از سوی شرکت Osborne Computer Corporation به فروش رسید. محصول یاد شده اولین کامپیوتری بود که با هدف قابل حمل بودن توسعه پیدا کرد. همانطور که پیشتر گفتیم، طراحی این کامپیوتر همراه از سوی آقای «لی فلسنس‌ تاین» (Lee Felsenstein) انجام شد.

«لی فلسنس‌تاین» (Lee Felsenstein)، طراح کامپیوتر Osborne 1

آقای فلسنس‌ تاین در رابطه با طراحی کامپیوتر مورد بحث می گوید: «به خوبی ایده ای که الن کی در مورد Dynabook در سر داشت را می دانستم و راستش حتی آن را در Xerox PARC هم دیده بودم. به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره ی شرکت Osborne Computer، ایده ساخت چنین محصولی را مطرح کردم. می خواستم دقیقا این محصول را همانند ایده های الن کی بسازیم، اما در آن زمان، تکنولوژی نمایشگر و حافظه به گونه ای نبود که اجازه چنین کاری به ما بدهد. اگر به سراغ فناوری های فوق پیشرفته این دو بخش می رفتیم، قیمت دستگاه بیش از اندازه بالا می رفت.»

در همان هنگام، مهندسین اپل به نام های «بلر نیومن» (Blair Newman) و «تریپ هاوکینز» (Trip Hawkins)، به ایده ی CP/M رسیده بودند؛ کامپیوتری قابل حمل که از دو درایو مخصوص اجرای فلاپی دیسک برخوردار بود و یک مانیتور CRT هم به آن متصل می شد.

این دو شخص ایده شان را پیش استیو جابز می برند اما او، ایده را رد می کند. همان ایده از سوی شرکت Osborne انتخاب می شود تا یک کامپیوتر تجاری قابل حمل ساخته شود. (تریپ هاوکینز بعدا رفت و شرکت غول پیکر Electronic Arts را تاسیس کرد)

Osborne 1 که از سوی آقای فلسنس‌ تاین توسعه پیدا کرده بود و در این راستا کارش را هم به بهترین شکل انجام داد. برای مثال، قرار بود تا نمایشگر بتواند در هر خط ۴۰ کارکتر را نشان دهد در حالی که وی آن را به گونه ای طراحی کرده بود که قادر به نمایش ۵۲ کارکتر گردد.

Osborne 1 از نظر تجاری محصولی کاملا موفق بود اما عمر کوتاهی داشت.

بازخورد به این کامپیوتر عالی بود و در مدت کوتاهی توانست تقاضای بالایی به دست آورد. اما برخی مسائل مرتبط با سوء مدیریت باعث شد تا مشکلات بسیاری پش آید. برای مثال، آقای فلسنس‌ تاین از سوی مدیریت مجبور شده بود تا بر روی مشکلات بسیار سطح پایین تر تمرکز کند در حالی که قدرت خلق محصولات قدرتمندی را داشت.

از غیر قابل حمل، به قابل حمل

مشکلات باعث شدند تا در سال ۱۹۸۳، عرضه محصول مورد بحث متوقف شود. سپس کامپیوتر همراه دیگری تحت عنوان «Compaq Portable»، رقیب Osborne 1 شد؛ محصولی که در ژانویه ۱۹۸۳ به بازار عرضه گشت.

شرکت Compaq در حالی روی کامپیوتر خود نام Portable را قرار داده بود که وزن آن به ۱۳ کیلوگرم می رسید؛ ۲۰ درصد بیشتر از Osborne. از سوی دیگر کامپیوتر مورد بحث از سیستم عامل MS-DOS بهره می برد و می توان گفت در این زمینه اولین رقیب جدی IBM بود.

اما اولین لپ تاپ که وزن معقولی داشت و کابر می توانست بدون نگرانی از انداختنش، آن را با خود حمل کند، GRiD Compass 1101 نام داشت. این محصول اولین کامپیوتر همراهی بود که به لپ تاپ های امروزی شبیه است و نمایشگر آن در نقش درب آن به کار گرفته شده بود. رزولوشن نمایشگر دستگاه به ۳۲۰ در ۲۰۰ پیکسل می رسید و البته قیمت آن از ۸ الی ۱۰ هزار دلار متغیر بود.

تصویری از GRID Compass به همراه فضانورد ناسا،‌ آقای John Creighton در سال ۱۹۸۵

الن کی می گوید: «GRiD Compass یکی از اولین لپ تاپ ها با نمایشگر تخت بود. کلاس کاری اش چند مرحله از Osborne بالاتر می رفت. توسط شخصی به نام «John Ellenby» توسعه پیدا کرده بود که او هم پیشتر در Xerox Parc مشغول بوده. البته سیستم نرم افزاری حاضر در این لپ تاپ از Osborne 1 سطح پایین تر به شمار می رفت، هر چند که من به طور کلی از کارکردش راضی بودم.»

توشیبا T1100 در سال ۱۹۸۵ از راه رسید. دارای صفحه نمایشی تک رنگ بود که رزولوشن ۶۴۰ در ۲۰۰ را به ارمغان می آورد.

در همان سال کامپیوتر همراه دیگری به نام TRS-80 Model 100 معرفی شد که به نمایشگر LCD و مودم داخلی مجهز شده بود و البته، وزن آن صرفا دو کیلوگرم بود چرا که انرژی خود را از طریق ۴ عدد باتری AA به دست می آورد. مدتی بعد و پس از موفقیت هایی که توسط Toshiba T1100 و Kaypro 2000 کسب شد، اپل هم در سال ۱۹۸۹ به این نتیجه رسید که زمانش رسیده تا وارد بازار کامپیوترهای همراه شود.

Powerbook از اپل دارای یک گوی چرخان (trackball) بود که بعدا همین ایده به ترکپد انجامید.

اولین کامپیوتر همراه توسط اپل، «Macintosh Portable» نام داشت و البته همه را نا امید کرد. دو سال بعد، شرکت ساکن کوپرتینو سری محصولات Powerbook را معرفی کرد که با استقبال بیشتری رو به رو شد. Powerbook از اپل دارای یک گوی چرخان (trackball) بود که بعدا به ترکپد تبدیل شد.

ویندوز ۹۵ و لپ تاپ های مدرن تر

در این نسخه از ویندوز، قابلیت های برای مدیریت انرژی قرار داده شد که کاربر به راحتی می توانست از درون ویندوز آنها را به شکل مد نظر خود درآورد. همین ویژگی ابتدا از سوی سازندگان سخت افزار مورد پذیرش نبود. با این حال استفاده از حالت مصرف انرژی کمتر در ویندوز، یکی از علت های اصلی رسیدن طراحی لپ تاپ ها به نقطه کنونی است.

پس از ویندوز ۹۵ و ویژگی های تاثیرگذار آن بود که سازندگان سخت افزار نیز طراحی چنین محصولاتی را دست خوش تغییرات بزرگی کردند. برای مثال، Toshiba Portégé اولین کامپیوتر همراهی بود که در آن از باتری های لیتیوم-یونی استفاده شد. سپس، پشتیبانی از اتصال USB به ویندوز ۹۸ رسید و باز هم لپ تاپ ها تکامل یافتند.

iBook از اپل که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ ساخته می شد.

سری محصولات «iBook» از اپل، اولین کامپیوترهای همراهی بودند که اتصال Wi-Fi  را در اختیار کاربران گذاشتند. پیش از هزاره سوم می توان گفت که شرکت هایی نظیر Compaq، توشیبا، HP، ایسر، فوجیتسو،‌ NEC، اپل و پاناسونیک همه سهمی بسیار مهم در رشد کامپیوترهای شخصی از نوع همراه داشتند.

پروژه غیر انتفاعی «One Laptop Per Child» (یک لپ تاپ به ازای هر کودک) باعث ساخته شدن لپ تاپ هایی ارزان قیمت برای امور تحصیلی دانش آموزان شد.

پروژه یک لپ تاپ به ازای هر کودک، در سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرد و لپ تاپ هایی با قیمت ۱۰۰ دلار می ساخت. این محصولات با هدف تحصیلی ساخته شدند و از این جهت، دستگاه هایی پویا بودند. از آنجایی که هدف توسعه یافتن آن مربوط به مسائل آموزشی می شد و ایده اصلی، با «Dynabook» هماهنگی داشت، آقای الن کی هم به این پروژه پیوست و باز هم سهم دیگری در توسعه این محصول ایفا کرد.

وی در همین رابطه می گوید: «زمانی که این پروژه آغاز شد، تلاش کردم تا برخی موارد را در آن جای دهم. برای مثال، کودکان بتوانند به زبان محلی خود و بدون نیاز به یک شخص بالغ با چنین دستگاهی کار کنند.»

تبلت، نت بوک و انقلاب پردازش کامپیوتری که همچنان در حال تکامل است

معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷ و آیپد در سال ۲۰۱۰، باز هم موجب تغییر بازی شد. ناگهان عبارت «فرا PC» رواج یافت و محصولاتی نظیر نت بوک ها، دو در یک ها (هیبریدی) و البته تبلت ها تلاش کردند تا جایگاه کامپیوترهای شخصی را بگیرند. محصولات جدید در طرح های نهایی متفاوتی عرضه می شوند و این دقیقا همان جایگاهی است که اکنون در آن قرار داریم.

نکته اینجاست که نوع جدید دستگاه ها، به ما کمک می کنند تا ساده تر بتوانیم محتوا مصرف کنیم، مخصوصا زمانی که در حال حرکت هستیم. مشکل اساسی دستگاه های دوران فرا-پی سی این است که به هیچ عنوان محصولات مناسبی برای خلق محتوا نیستند.

الن کی می گوید: «لازم به اشاره است که اکنون و پس از گذشت سال ها، مایکروسافت سرفس و آیپد پرو به این نتیجه رسیده اند که کاربران به کیبورد و استایلوس نیاز دارند. چرا ما در دهه ۶۰ میلادی با ایده ی Dynabook به چنین نتیجه ای رسیده بودیم و چرا بزرگترین شرکت های حوزه ی فناوری، پس از گذشت چند دهه و در همین سال های اخیر به این نتیجه گیری دست یافته اند؟»

آقای کی باور دارد که هنوز هم پس از گذشت این همه سال، یک «Dynabook» واقعی از راه نرسیده و ایده اصلی او محقق نگشته است. او که بنیان گذار ایده ی کامپیوترهای شخصی همراه بوده، با نگاهی به کامپیوترهای معمول و ملزم کردن کاربر به نشستن پشت یک میز، به ایده خود دست یافته بود و تصور می کرد که به طور کلی کامپیوتر ها پس از «دستگاه چاپ»، اختراعی بی نظیر بوده اند.

کی می گوید که ۱۵۰ سال طول کشید اروپایی ها، به پتانسیل اختراع Gutenberg دست پیدا کنند (ماشین چاپ از سوی شخصی آلمانی به نام Johannes Gutenberg در سال ۱۴۴۰ میلادی اختراع شد). حالا هم همینطور است. این روزها هنوز شکاف هایی را در محصولات مرتبط با مقوله کامپیوترهای شخصی می بینیم.

اما آیا از اینجا به بعد، باز هم آینده ای روشن در انتظار لپ تاپ ها است؟ طراح اولین لپ تاپ تجاری جهان، آقای فلسنس‌تاین، چنین به این پرسش پاسخ می دهد: «طرح لپ تاپ ها، در آینده و تا مدتی بسیار طولانی با ما همراه خواهد بود. انگشت های مان را نمی توانیم کوچک تر کنیم. نمایشگرهای کوچک تر از این هم بی معنی هستند.»

The post appeared first on .

لپ تاپ ۳۵ ساله شد؛ مروری بر فرایند شکل گیری کامپیوترهای شخصی توانمند و قابل حمل

For additional local college papers for sale visit collegepapersforsale.

ویدیو نگین نیوز)

ویدیو نگین نیوز)

ویدیو معرفی تسلا مدل ۳ ؛ نگین الکتریکی جاده‌ها (با دوبله فارسی گجت نیوز)

ویدیو تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳ نام تازه‌ترین خودرو الکتریکی و قابل شارژ شرکت Tesla Motors است که به‌تازگی معرفی شده است. این خودور با امکانات فراوانی که دارد و قیمت مناسب 35.000 دلار می‌تواند جایگزین مناسبی برای خودروهای بنزینی باشد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید. تسلا مدل 3 نام تازه‌ترین خودرو الکتریکی ساخت شرکت Tesla …

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

ویدیو معرفی تسلا مدل ۳ ؛ نگین الکتریکی جاده‌ها (با دوبله فارسی گجت نیوز)

(image)

تسلا مدل ۳ نام تازه‌ترین خودرو الکتریکی و قابل شارژ شرکت Tesla Motors است که به‌تازگی معرفی شده است. این خودور با امکانات فراوانی که دارد و قیمت مناسب 35.000 دلار می‌تواند جایگزین مناسبی برای خودروهای بنزینی باشد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید. تسلا مدل 3 نام تازه‌ترین خودرو الکتریکی ساخت شرکت Tesla …

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

ویدیو معرفی تسلا مدل ۳ ؛ نگین الکتریکی جاده‌ها (با دوبله فارسی گجت نیوز)

خرید بک لینک

اطلاعات از شد

اطلاعات از شد

اطلاعات شخصی بیش از ۴۹ میلیون نفر از مردم ترکیه به صورت آنلاین منتشر شد

مجموعه ای از اطلاعات شخصی بیش از ۴۹ میلیون نفر از مردم ترکیه به شکل آنلاین منتشر شده است. گفته می شود این اطلاعات دربرگیرنده نام، آدرس، شماره هویت ملی، تاریخ تولد و موارد خصوصی دیگر می شود.

این اطلاعات به شکل ناشناس در پایگاه داده ای با آدرس «http://185.100.87.84» منتشر شده اند. فایل ها در قالب لینک Magnet و Torrent در دسترس هستند و حتی افشا کنندگان زحمت فشرده سازی آنها را نیز کشیده اند؛ حجم اطلاعات در حالت فشرده تنها ۱.۵ گیگابایت است و در حالت عادی، به ۶.۹ گیگابایت می رسد.

به گفته وب سایت «»، این حرکت تا حدی با انگیزه های سیاسی همراه بوده است چرا که اطلاعات شخصی رئیس جمهور ترکیه، «رجب طیب اردوغان» و نخست وزیر کشور یاد شده، «احمد داووداغلو» نیز در وب سایت فوق قابل مشاهده است.

منبع اصلی فاش کننده این اطلاعات همچنان نامشخص است هرچند که برخی منابع خبری باور دارند که این داده ها، جدید نیستند.

«کارل گوتلیب» (Carl Gottlieb)، مدیر فنی و یکی از موسس های سازمان خصوصی و امنیتی «Cognition» در پست وبلاگ خود می نویسد که در این افشاگری، جدیدترین تاریخ تولد اشخاص به ۲۹ مارس ۱۹۹۱ می رسد. وی عقیده دارد که این یک پایگاه داده قدیمی بوده که ابتدا در سال ۲۰۰۸ دزدیده شده.

با این حال اکنون توصیه شده که مردم ترکیه، بیشتر مراقب اطلاعات و حساب های بانکی خود باشند و هرگونه مورد مشکوک را گزارش دهند. آقای گوتلیب در ادامه می نویسد: «از همه مهم تر این است ک این اطلاعات، داده های کافی مبنی بر نام شخص و شماره هویت ملی وی را در اختیار سارقان هویت قرار می دهد و به همین روش، آنها تا حدی قادر هستند در برخی موارد، خود را به جای دیگران معرفی کنند.»

The post appeared first on .

اطلاعات شخصی بیش از ۴۹ میلیون نفر از مردم ترکیه به صورت آنلاین منتشر شد

(image)

مجموعه ای از اطلاعات شخصی بیش از ۴۹ میلیون نفر از مردم ترکیه به شکل آنلاین منتشر شده است. گفته می شود این اطلاعات دربرگیرنده نام، آدرس، شماره هویت ملی، تاریخ تولد و موارد خصوصی دیگر می شود.

این اطلاعات به شکل ناشناس در پایگاه داده ای با آدرس «http://185.100.87.84» منتشر شده اند. فایل ها در قالب لینک Magnet و Torrent در دسترس هستند و حتی افشا کنندگان زحمت فشرده سازی آنها را نیز کشیده اند؛ حجم اطلاعات در حالت فشرده تنها ۱.۵ گیگابایت است و در حالت عادی، به ۶.۹ گیگابایت می رسد.

به گفته وب سایت «»، این حرکت تا حدی با انگیزه های سیاسی همراه بوده است چرا که اطلاعات شخصی رئیس جمهور ترکیه، «رجب طیب اردوغان» و نخست وزیر کشور یاد شده، «احمد داووداغلو» نیز در وب سایت فوق قابل مشاهده است.

منبع اصلی فاش کننده این اطلاعات همچنان نامشخص است هرچند که برخی منابع خبری باور دارند که این داده ها، جدید نیستند.

«کارل گوتلیب» (Carl Gottlieb)، مدیر فنی و یکی از موسس های سازمان خصوصی و امنیتی «Cognition» در پست وبلاگ خود می نویسد که در این افشاگری، جدیدترین تاریخ تولد اشخاص به ۲۹ مارس ۱۹۹۱ می رسد. وی عقیده دارد که این یک پایگاه داده قدیمی بوده که ابتدا در سال ۲۰۰۸ دزدیده شده.

با این حال اکنون توصیه شده که مردم ترکیه، بیشتر مراقب اطلاعات و حساب های بانکی خود باشند و هرگونه مورد مشکوک را گزارش دهند. آقای گوتلیب در ادامه می نویسد: «از همه مهم تر این است ک این اطلاعات، داده های کافی مبنی بر نام شخص و شماره هویت ملی وی را در اختیار سارقان هویت قرار می دهد و به همین روش، آنها تا حدی قادر هستند در برخی موارد، خود را به جای دیگران معرفی کنند.»

The post appeared first on .

اطلاعات شخصی بیش از ۴۹ میلیون نفر از مردم ترکیه به صورت آنلاین منتشر شد

For additional local college papers for sale visit collegepapersforsale.

تصویری تی کرد

تصویری تی کرد

تصویری از نسخه‌ی سفیدرنگ گوشی اچ تی سی 10 به بیرون درز کرد

نسخه‌ی سفیدرنگ گوشی اچ تی سی 10

به تازگی تصویری از نسخه‌ی سفیدرنگ گوشی اچ تی سی 10 (HTC 10) لو رفته و در آستانه معرفی این اسمارت فون ، نظرها را یک بار دیگر به سمت آن جلب کرده است. [تأیید شده و رسمی] – اچ‌تی‌سی برنامه‌های خود را برای تاریخ 12 آوریل ( 24 فروردین ) تنظیم کرده و هیچ شکی …

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

تصویری از نسخه‌ی سفیدرنگ گوشی اچ تی سی 10 به بیرون درز کرد

(image)

به تازگی تصویری از نسخه‌ی سفیدرنگ گوشی اچ تی سی 10 (HTC 10) لو رفته و در آستانه معرفی این اسمارت فون ، نظرها را یک بار دیگر به سمت آن جلب کرده است. [تأیید شده و رسمی] – اچ‌تی‌سی برنامه‌های خود را برای تاریخ 12 آوریل ( 24 فروردین ) تنظیم کرده و هیچ شکی …

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

تصویری از نسخه‌ی سفیدرنگ گوشی اچ تی سی 10 به بیرون درز کرد

خرید بک لینک

دورنمای گذاری ایران

دورنمای گذاری ایران

دورنمای پرآتیه اما نه چندان باثبات سرمایه گذاری روی صنعت انرژی های نو در ایران

بحث انرژی های پاک و تجدید پذیر از جمله بحث هایی است که با ظهور پدیده ای تحت عنوان بحران انرژی بسیار برجسته شد. تلاش های زیادی در زمینه ی استفاده ی حد اکثری از منابع تجدید پذیر انرژی در سطح جهان صورت گرفته است و همین حالا نیز کشورهای زیادی از این منابع استفاده ی مؤثری می کنند. در کشور ما نیز با توجه به وسعت و تنوع آب و هوایی و جغرافیایی، پتانسیل بسیار زیادی برای استفاده از این نوع انرژی ها وجود دارد اما با وجود تأکید روزافزون بر جایگزینی سوخت های فسیلی، پایان پذیر و آلاینده، هنوز آنطور که باید حرکتی عملی در این جهت صورت نمی گیرد؛ گرچه روی کاغذ طرح های زیادی معرفی شده اند.

در همین رابطه، محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در روزهای پایانی سال گذشته میزبان نمایشگاه بین المللی «انرژی‌ های تجدیدپذیر، بهره وری و صرفه جویی انرژی» و میهمانان و بازدید کنندگان داخلی و خارجی آن بود. در این دوره از نمایشگاه ۶۸ شرکت داخلی و ۹ شرکت خارجی از کشورهای چین، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، کره ی جنوبی، انگلستان، آمریکا و یونان حضور پیدا کرده بودند. رویکرد اصلی این نمایشگاه نیز ترویج مصرف انرژی های پاک، معرفی تجهیزات انرژی های خورشیدی، بادی، زمین بادی، بهره وری انرژی، بهینه سازی مصرف و غیره عنوان شده بود.

آب و هوای آفتابی و وسعت کشور ما، آن را به یکی از مساعد ترین مناطق برای بهره برداری از انرژی خورشیدی بدل می کند. با توجه به گشایش هایی که در مسیر بسته ی سرمایه گذاری در ایران صورت گرفته است، به نظر می رسد حوزه ی انرژی خورشیدی از جمله نقاط داغ توجه شرکت های خارجی باشد؛ حضور و علاقمندی شرکت کننده های خارجی در این نمایشگاه این موضوع را تأیید می کرد.

اما با نگاهی به جو کلی نمایشگاه به راحتی می شد فهمید بیشتر آنچه که در این زمینه در داخل کشور انجام می شود واردات سلول خورشیدی و نهایتاً قاب بندی یا پوشش لمینت آنهاست که کیفیت محصول نهایی را نیز اندکی پایین می آورد. از طرف دیگر به نظر می رسد آزمایشگاه خوب و مجهزی نیز برای تولید این پنل ها در کشور وجود ندارد. در کل می توان گفت نگاه کشور به این سمت نرفته است که این فناوری چقدر می تواند مفید و امید بخش باشد.

با این حال، یکی از غرفه هایی که با دکور شماتیک بزرگ خود از یک مزرعه ی خورشیدی، در فضای کل نمایشگاه توجه زیادی را به سمت خود معطوف می کرد غرفه ی فرپام، مجری سیستم های خورشیدی بود. بعد از گشت و گذار در فضای نمایشگاه و گفت و گو های مفصل با شرکت های فعال در زمینه ی انرژی های خورشیدی، به سراغ غرفه ی مذکور رفتیم و پیرامون همین مسئله پای صحبت های مهندس فنگی از شرکت فرپام نشستیم. شرکت فراز پنداران آریا موج (فرپام) را جمعی از فارغ‌ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف و تهران در سال ۱۳۸۸ تأسیس کرده‌اند. فرپام خود را بزرگ ترین پیمانکار وزارت نیرو در زمینه ی سیستم های خورشیدی معرفی می کند که در حال حاضر ۲ مگاوات نیروگاه پراکنده ی خورشیدی در سطح کشور دارد.

فعالیت فرپام در زمینه ی انرژی های نو از سال ۹۰ با روشنایی دانشگاه شهید بهشتی شروع شده اما در حوزه ی برق و باتری، یو پی اس، رکتیفایر صنعتی و خورشیدی نیز فعالیت قابل توجهی دارد. فرپام نیز مثل اکثریت مطلق شرکت های ایرانی تولید کننده ی پنل های خورشیدی، وارد کننده است. مهندس فنگی علت را این گونه توضیح می دهد: «مواد اولیه ی پنل های خورشیدی در چین تولید می شود و هزینه ی کارگر و تولید نیز در آن ارزان است. به همین دلیل اکثر کشورهای دنیا از مشتریان پنل های چینی هستند. بخش عمده ی واردات پنل های فرپام نیز از همین کشور است. در حال حاضر بزرگ ترین دغدغه ای که برای تولید پنل های خورشیدی در کشور وجود دارد بازار آن است. انتقال این فناوری به داخل کشور امکانپذیر است، اما مهم بازار آن است. یعنی حداقل باید مشخص شود وضعیت این صنعت در ایران چگونه است و آینده ی آن چگونه خواهد بود».

در ابتدا در مورد سیستم های خانگی تولید انرژی خورشیدی با ایشان صحبت کردیم؛ مکالمه ی گرمی که از قضا حاوی اطلاعات جالبی بود. به طور کلی، در سیستم های خورشیدی سه نوع راندمان وجود دارد: ۱-راندمان سطح، ۲-راندمان اینورتر (تبدیل کننده ی انرژی خورشیدی به برق) و ۳-راندمان کلی سیستم، که می تواند در کل مهم تر از هر دوی موارد دیگر باشد.

شاید اولین نکته ای که با دیدن یک مزرعه ی خورشیدی به ذهن شما برسد وسعت و فضای اشغال شده توسط پنل های خورشیدی است. اما نکته ی جالبی که در مورد استفاده از سیستم های خورشیدی در منازل و ساختمان ها و مراکز صنعتی وجود دارد این است که برای این کار از فضای پرت و بلا استفاده ی ساختمان مثل پشت بام استفاده می شود؛ فضایی که کاربرد چندان دیگری ندارد.

برای یک سیستم خورشیدی ۱ کیلوواتی، حداکثر به ۱۰ متر مربع سطح بدون سایه نیاز است. به گفته ی مهندس فنگی اگر ملموس تر بخواهیم بدانیم این میزان چه مقدار برق است، باید گفت ظرفیت کنتور های خانگی حدود ۵ کیلووات، و استاندارد همزمانی مصرف خانوار نیز حدود ۳ کیلووات است. به این ترتیب پیشنهاد ایشان برای یک سیستم خورشیدی خانگی متصل به شبکه، سیستمی ۳ کیلوواتی است. لازم به ذکر است که سیستم های متصل به شبکه برای مناطقی مورد استفاده قرار می گیرد که دسترسی به شبکه ی سراسری برق در آنها وجود دارد، اما سیستم های مستقل از شبکه برای مناطقی کاربرد دارند که در آنها دسترسی به شبکه ی سراسری برق وجود ندارد؛ مثل روستا ها و مناطق دورافتاده.

برای مثال، مجموعه ی فرپام حدود ۹۰ نقطه ی روستایی در جنوب استان کرمان را از طریق همین سیستم های خورشیدی برق رسانی کرده است. این کار از آن جهت ارزش بیشتری پیدا می کند که در مناطقمحروم از نعمت برق مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از فعالیت های جالب فرپام تهیه ی کیف پنل های خورشیدی برای عشایر بوده است؛ کیف سامسونت مانند قابل حملی حاوی پنل های خورشیدی با وزن تقریبی ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم. این کیف قادر است روشنایی ۳ تا ۵ لامپ را به مدت حدود ۴۸ ساعت تأمین کند و از خروجی USB برای سایر موارد استفاده نیز بهره مند است. به گفته ی مهندس فنگی، یکی از مشکلات عشایر کشورمان هنگام کوچ، نبود برق و نور است که باعث می شود در کنار جاده ها مستقر شوند؛ مسئله ای که از لحاظ ایمنی بسیار خطرناک خواهد بود.

در ادامه از کاربرد خانگی انرژی خورشیدی عبور کردیم و در مورد علل محقق نشدن رؤیای استفاده ی بزرگ مقیاس از این انرژی فوق العاده، نظر آقای فنگی را جویا شدیم. ایشان هم برای مقایسه مثل خیلی های دیگر از آلمان مثال زد و گفت: «کشوری مثل آلمان با آب و هوای نیمه ابری و وسعت کوچکش به نسبت کشوری مثل ایران، تقریباً به اندازه ی کل انرژی مصرفی کشور ما از منابع تجدید پذیری مثل باد و خورشید برق تولید می کند. اما در کشور ما با وسعت فوق العاده و شرایط جوی بی نهایت مساعد برای بهره برداری از انرژی خورشیدی، عملاً سیاست های دولت به سمت حمایت از این نوع انرژی نبوده است. این در حالی است که می توان با این پتانسیل به تمام نقاط روستایی کشور بدون نیاز به شبکه ی سراسری برق رسانی کرد».

وقتی از مهندس فنگی در مورد علل استقبال نه چندان زیاد از انرژی های تجدیدپذیری که در کشور ما وفور منحصر به فردی هم دارند پرسیدیم ایشان اظهار داشتند: «صنعت انرژی خورشیدی یک صنعت High Tech یا فناوری پیشرفته محسوب می شود، پس گران است. برای آنکه مردم به آن روی بیاورند باید صرفه ی اقتصادی داشته باشد. دولت بنا بر اصل ۴۴ قانون اساسی ممنوعیت سرمایه گذاری دارد و باید سرمایه گذاری های انجام شده را نیز به مردم باز گرداند. بخش های صنعتی ما نیز در خواب زمستانی به سر می برند؛ خیلی هایشان خاموش و خیلی های دیگر نیز با ۳۰ درصد توان فعالیت می کنند. ار طریف دیگر ما در کشور با بحران کمبود انرژی مواجه هستیم، یعنی اگر قرار باشد تمام مجموعه های صنعتی ما با تمام توان وارد چرخه شوند، نمی توانیم برق مورد نیازشان را تأمین کنیم. در نتیجه دولت مجبور است مردم را به سرمایه گذاری تشویق کند. مصوبه ی خوبی در این زمینه آمد اما متأسفانه به روال اجرایی نرسید».

ایشان در ادامه، از دو مدل تعریف شده برای سرمایه گذاری کوچک و بزرگ روی این حوزه توضیحاتی ارائه کردند. به نقل از ایشان به طور کلی ۲ مدل سرمایه گذاری برای فروش برق به دولت در کشور ما وجود دارد:

۱- ویژه ی مشترکین: «که اختیار آن به شرکت های توزیع تفویض می شود. ترتیب آن نیز به این صورت است که متقاضی تقاضای خود را در شرکت توزیع اعلام می کند و بر اساس ظرفیت مجوز اولیه می گیرد. بعد از بازدید شرکت توزیع برق و بررسی شرایط فنی، متقاضی با یکی از مجموعه های مورد تأیید شرکت توزیع قرارداد می بندد و تجهیزات نصب و به شبکه وصل می شود و با شرکت توزیع به نمایندگی از سانا (سازمان انرژی های نو ایران) قرارداد می بندد. بنابراین قبل از این ماجراها سانا باید تفاهمنامه ای با شرکت توزیع امضا می کرد. این تفاهمنامه تا بهمن ماه سال ۹۴ میان این دو مبادله نشد. بعد از مبادله هم ابهامات عجیبی داشت، از جمله اینکه تفاهمنامه ی سانا با شرکت توزیع یک ساله، اما قرار داد شرکت توزیع با مشترکین قرار بود ۲۰ ساله باشد. همین باعث شد شرکت های توزیع حاضر نباشند با متقاضیان قرارداد ببندند».

۲- مقیاس نیروگاهی: «که برای دریافت مجوز اولیه ی آن از وزارت نیرو به کمیسیون های استانی ارجاع داده می شوید. پس از گذراندن کمیسیون اولیه ی طرح، کمیسیون فنی، به کمیسیون تملک زمین می رسید. از سال ۸۹ و با به وجود آمدن مشکلاتی در زمینه ی زمین خواری، برای تملک زمین در این حوزه موانع فوق العاده زیادی پیش پای سرمایه گذاران قرار گرفته است. علاوه بر این، بحث کاهش قیمت خریداری برق نیز می تواند نگاه سرمایه گذاری به موضوع را به شدت کاهش دهد».

آقای فنگی در ادامه ی صحبت های خود افزود: «حتی منابع مالی این طرح نیز قبلاً مشخص شده است. از چند سال پیش با تصویب قانونی در مجلس، با هدف حمایت از انرژی های تجدید پذیر و توسعه ی برق روستایی، به ازای هر ۱ کیلووات ساعت مصرف برق از مشترکین ۳۰ ریال اضافه تر دریافت شود. این در حالی است که نه در حوزه ی انرژی های تجدید پذیر و نه در حوزه ی برق روستایی اتفاق چشمگیری تا کنون رخ نداده است. این یعنی منابع مالی آن موجود، اما اتفاقی در این صنعت نیافتاده است».

صنعت انرژی های تجدید پذیر صنعت رو به رشد و بزرگی در دنیا محسوب می شود. چه از نگاه زیست محیطی، چه از نگاه انسانی، و چه از نگاه اقتصادی. بنابراین باید به این صنعت، جدا از شعار های موجود توجه بیشتری شود. سال ۹۴ با به وجود آمدن بارقه ی امید، حجم انبوهی از سرمایه های خارجی به سمت ایران گرایش پیدا کرد، به خصوص در حوزه ی خورشیدی. اما تردید هایی که در مورد سرمایه گذاری در ایران وجود دارد صنعت انرژی خورشیدی را نیز دچار آینده ی نامطئن می کند.

The post appeared first on .

دورنمای پرآتیه اما نه چندان باثبات سرمایه گذاری روی صنعت انرژی های نو در ایران

(image)

بحث انرژی های پاک و تجدید پذیر از جمله بحث هایی است که با ظهور پدیده ای تحت عنوان بحران انرژی بسیار برجسته شد. تلاش های زیادی در زمینه ی استفاده ی حد اکثری از منابع تجدید پذیر انرژی در سطح جهان صورت گرفته است و همین حالا نیز کشورهای زیادی از این منابع استفاده ی مؤثری می کنند. در کشور ما نیز با توجه به وسعت و تنوع آب و هوایی و جغرافیایی، پتانسیل بسیار زیادی برای استفاده از این نوع انرژی ها وجود دارد اما با وجود تأکید روزافزون بر جایگزینی سوخت های فسیلی، پایان پذیر و آلاینده، هنوز آنطور که باید حرکتی عملی در این جهت صورت نمی گیرد؛ گرچه روی کاغذ طرح های زیادی معرفی شده اند.

در همین رابطه، محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در روزهای پایانی سال گذشته میزبان نمایشگاه بین المللی «انرژی‌ های تجدیدپذیر، بهره وری و صرفه جویی انرژی» و میهمانان و بازدید کنندگان داخلی و خارجی آن بود. در این دوره از نمایشگاه ۶۸ شرکت داخلی و ۹ شرکت خارجی از کشورهای چین، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، کره ی جنوبی، انگلستان، آمریکا و یونان حضور پیدا کرده بودند. رویکرد اصلی این نمایشگاه نیز ترویج مصرف انرژی های پاک، معرفی تجهیزات انرژی های خورشیدی، بادی، زمین بادی، بهره وری انرژی، بهینه سازی مصرف و غیره عنوان شده بود.

آب و هوای آفتابی و وسعت کشور ما، آن را به یکی از مساعد ترین مناطق برای بهره برداری از انرژی خورشیدی بدل می کند. با توجه به گشایش هایی که در مسیر بسته ی سرمایه گذاری در ایران صورت گرفته است، به نظر می رسد حوزه ی انرژی خورشیدی از جمله نقاط داغ توجه شرکت های خارجی باشد؛ حضور و علاقمندی شرکت کننده های خارجی در این نمایشگاه این موضوع را تأیید می کرد.

اما با نگاهی به جو کلی نمایشگاه به راحتی می شد فهمید بیشتر آنچه که در این زمینه در داخل کشور انجام می شود واردات سلول خورشیدی و نهایتاً قاب بندی یا پوشش لمینت آنهاست که کیفیت محصول نهایی را نیز اندکی پایین می آورد. از طرف دیگر به نظر می رسد آزمایشگاه خوب و مجهزی نیز برای تولید این پنل ها در کشور وجود ندارد. در کل می توان گفت نگاه کشور به این سمت نرفته است که این فناوری چقدر می تواند مفید و امید بخش باشد.

با این حال، یکی از غرفه هایی که با دکور شماتیک بزرگ خود از یک مزرعه ی خورشیدی، در فضای کل نمایشگاه توجه زیادی را به سمت خود معطوف می کرد غرفه ی فرپام، مجری سیستم های خورشیدی بود. بعد از گشت و گذار در فضای نمایشگاه و گفت و گو های مفصل با شرکت های فعال در زمینه ی انرژی های خورشیدی، به سراغ غرفه ی مذکور رفتیم و پیرامون همین مسئله پای صحبت های مهندس فنگی از شرکت فرپام نشستیم. شرکت فراز پنداران آریا موج (فرپام) را جمعی از فارغ‌ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف و تهران در سال ۱۳۸۸ تأسیس کرده‌اند. فرپام خود را بزرگ ترین پیمانکار وزارت نیرو در زمینه ی سیستم های خورشیدی معرفی می کند که در حال حاضر ۲ مگاوات نیروگاه پراکنده ی خورشیدی در سطح کشور دارد.

فعالیت فرپام در زمینه ی انرژی های نو از سال ۹۰ با روشنایی دانشگاه شهید بهشتی شروع شده اما در حوزه ی برق و باتری، یو پی اس، رکتیفایر صنعتی و خورشیدی نیز فعالیت قابل توجهی دارد. فرپام نیز مثل اکثریت مطلق شرکت های ایرانی تولید کننده ی پنل های خورشیدی، وارد کننده است. مهندس فنگی علت را این گونه توضیح می دهد: «مواد اولیه ی پنل های خورشیدی در چین تولید می شود و هزینه ی کارگر و تولید نیز در آن ارزان است. به همین دلیل اکثر کشورهای دنیا از مشتریان پنل های چینی هستند. بخش عمده ی واردات پنل های فرپام نیز از همین کشور است. در حال حاضر بزرگ ترین دغدغه ای که برای تولید پنل های خورشیدی در کشور وجود دارد بازار آن است. انتقال این فناوری به داخل کشور امکانپذیر است، اما مهم بازار آن است. یعنی حداقل باید مشخص شود وضعیت این صنعت در ایران چگونه است و آینده ی آن چگونه خواهد بود».

در ابتدا در مورد سیستم های خانگی تولید انرژی خورشیدی با ایشان صحبت کردیم؛ مکالمه ی گرمی که از قضا حاوی اطلاعات جالبی بود. به طور کلی، در سیستم های خورشیدی سه نوع راندمان وجود دارد: ۱-راندمان سطح، ۲-راندمان اینورتر (تبدیل کننده ی انرژی خورشیدی به برق) و ۳-راندمان کلی سیستم، که می تواند در کل مهم تر از هر دوی موارد دیگر باشد.

شاید اولین نکته ای که با دیدن یک مزرعه ی خورشیدی به ذهن شما برسد وسعت و فضای اشغال شده توسط پنل های خورشیدی است. اما نکته ی جالبی که در مورد استفاده از سیستم های خورشیدی در منازل و ساختمان ها و مراکز صنعتی وجود دارد این است که برای این کار از فضای پرت و بلا استفاده ی ساختمان مثل پشت بام استفاده می شود؛ فضایی که کاربرد چندان دیگری ندارد.

برای یک سیستم خورشیدی ۱ کیلوواتی، حداکثر به ۱۰ متر مربع سطح بدون سایه نیاز است. به گفته ی مهندس فنگی اگر ملموس تر بخواهیم بدانیم این میزان چه مقدار برق است، باید گفت ظرفیت کنتور های خانگی حدود ۵ کیلووات، و استاندارد همزمانی مصرف خانوار نیز حدود ۳ کیلووات است. به این ترتیب پیشنهاد ایشان برای یک سیستم خورشیدی خانگی متصل به شبکه، سیستمی ۳ کیلوواتی است. لازم به ذکر است که سیستم های متصل به شبکه برای مناطقی مورد استفاده قرار می گیرد که دسترسی به شبکه ی سراسری برق در آنها وجود دارد، اما سیستم های مستقل از شبکه برای مناطقی کاربرد دارند که در آنها دسترسی به شبکه ی سراسری برق وجود ندارد؛ مثل روستا ها و مناطق دورافتاده.

برای مثال، مجموعه ی فرپام حدود ۹۰ نقطه ی روستایی در جنوب استان کرمان را از طریق همین سیستم های خورشیدی برق رسانی کرده است. این کار از آن جهت ارزش بیشتری پیدا می کند که در مناطقمحروم از نعمت برق مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از فعالیت های جالب فرپام تهیه ی کیف پنل های خورشیدی برای عشایر بوده است؛ کیف سامسونت مانند قابل حملی حاوی پنل های خورشیدی با وزن تقریبی ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم. این کیف قادر است روشنایی ۳ تا ۵ لامپ را به مدت حدود ۴۸ ساعت تأمین کند و از خروجی USB برای سایر موارد استفاده نیز بهره مند است. به گفته ی مهندس فنگی، یکی از مشکلات عشایر کشورمان هنگام کوچ، نبود برق و نور است که باعث می شود در کنار جاده ها مستقر شوند؛ مسئله ای که از لحاظ ایمنی بسیار خطرناک خواهد بود.

در ادامه از کاربرد خانگی انرژی خورشیدی عبور کردیم و در مورد علل محقق نشدن رؤیای استفاده ی بزرگ مقیاس از این انرژی فوق العاده، نظر آقای فنگی را جویا شدیم. ایشان هم برای مقایسه مثل خیلی های دیگر از آلمان مثال زد و گفت: «کشوری مثل آلمان با آب و هوای نیمه ابری و وسعت کوچکش به نسبت کشوری مثل ایران، تقریباً به اندازه ی کل انرژی مصرفی کشور ما از منابع تجدید پذیری مثل باد و خورشید برق تولید می کند. اما در کشور ما با وسعت فوق العاده و شرایط جوی بی نهایت مساعد برای بهره برداری از انرژی خورشیدی، عملاً سیاست های دولت به سمت حمایت از این نوع انرژی نبوده است. این در حالی است که می توان با این پتانسیل به تمام نقاط روستایی کشور بدون نیاز به شبکه ی سراسری برق رسانی کرد».

وقتی از مهندس فنگی در مورد علل استقبال نه چندان زیاد از انرژی های تجدیدپذیری که در کشور ما وفور منحصر به فردی هم دارند پرسیدیم ایشان اظهار داشتند: «صنعت انرژی خورشیدی یک صنعت High Tech یا فناوری پیشرفته محسوب می شود، پس گران است. برای آنکه مردم به آن روی بیاورند باید صرفه ی اقتصادی داشته باشد. دولت بنا بر اصل ۴۴ قانون اساسی ممنوعیت سرمایه گذاری دارد و باید سرمایه گذاری های انجام شده را نیز به مردم باز گرداند. بخش های صنعتی ما نیز در خواب زمستانی به سر می برند؛ خیلی هایشان خاموش و خیلی های دیگر نیز با ۳۰ درصد توان فعالیت می کنند. ار طریف دیگر ما در کشور با بحران کمبود انرژی مواجه هستیم، یعنی اگر قرار باشد تمام مجموعه های صنعتی ما با تمام توان وارد چرخه شوند، نمی توانیم برق مورد نیازشان را تأمین کنیم. در نتیجه دولت مجبور است مردم را به سرمایه گذاری تشویق کند. مصوبه ی خوبی در این زمینه آمد اما متأسفانه به روال اجرایی نرسید».

ایشان در ادامه، از دو مدل تعریف شده برای سرمایه گذاری کوچک و بزرگ روی این حوزه توضیحاتی ارائه کردند. به نقل از ایشان به طور کلی ۲ مدل سرمایه گذاری برای فروش برق به دولت در کشور ما وجود دارد:

۱- ویژه ی مشترکین: «که اختیار آن به شرکت های توزیع تفویض می شود. ترتیب آن نیز به این صورت است که متقاضی تقاضای خود را در شرکت توزیع اعلام می کند و بر اساس ظرفیت مجوز اولیه می گیرد. بعد از بازدید شرکت توزیع برق و بررسی شرایط فنی، متقاضی با یکی از مجموعه های مورد تأیید شرکت توزیع قرارداد می بندد و تجهیزات نصب و به شبکه وصل می شود و با شرکت توزیع به نمایندگی از سانا (سازمان انرژی های نو ایران) قرارداد می بندد. بنابراین قبل از این ماجراها سانا باید تفاهمنامه ای با شرکت توزیع امضا می کرد. این تفاهمنامه تا بهمن ماه سال ۹۴ میان این دو مبادله نشد. بعد از مبادله هم ابهامات عجیبی داشت، از جمله اینکه تفاهمنامه ی سانا با شرکت توزیع یک ساله، اما قرار داد شرکت توزیع با مشترکین قرار بود ۲۰ ساله باشد. همین باعث شد شرکت های توزیع حاضر نباشند با متقاضیان قرارداد ببندند».

۲- مقیاس نیروگاهی: «که برای دریافت مجوز اولیه ی آن از وزارت نیرو به کمیسیون های استانی ارجاع داده می شوید. پس از گذراندن کمیسیون اولیه ی طرح، کمیسیون فنی، به کمیسیون تملک زمین می رسید. از سال ۸۹ و با به وجود آمدن مشکلاتی در زمینه ی زمین خواری، برای تملک زمین در این حوزه موانع فوق العاده زیادی پیش پای سرمایه گذاران قرار گرفته است. علاوه بر این، بحث کاهش قیمت خریداری برق نیز می تواند نگاه سرمایه گذاری به موضوع را به شدت کاهش دهد».

آقای فنگی در ادامه ی صحبت های خود افزود: «حتی منابع مالی این طرح نیز قبلاً مشخص شده است. از چند سال پیش با تصویب قانونی در مجلس، با هدف حمایت از انرژی های تجدید پذیر و توسعه ی برق روستایی، به ازای هر ۱ کیلووات ساعت مصرف برق از مشترکین ۳۰ ریال اضافه تر دریافت شود. این در حالی است که نه در حوزه ی انرژی های تجدید پذیر و نه در حوزه ی برق روستایی اتفاق چشمگیری تا کنون رخ نداده است. این یعنی منابع مالی آن موجود، اما اتفاقی در این صنعت نیافتاده است».

صنعت انرژی های تجدید پذیر صنعت رو به رشد و بزرگی در دنیا محسوب می شود. چه از نگاه زیست محیطی، چه از نگاه انسانی، و چه از نگاه اقتصادی. بنابراین باید به این صنعت، جدا از شعار های موجود توجه بیشتری شود. سال ۹۴ با به وجود آمدن بارقه ی امید، حجم انبوهی از سرمایه های خارجی به سمت ایران گرایش پیدا کرد، به خصوص در حوزه ی خورشیدی. اما تردید هایی که در مورد سرمایه گذاری در ایران وجود دارد صنعت انرژی خورشیدی را نیز دچار آینده ی نامطئن می کند.

The post appeared first on .

دورنمای پرآتیه اما نه چندان باثبات سرمایه گذاری روی صنعت انرژی های نو در ایران

For additional local college papers for sale visit collegepapersforsale.

خرید بسته‌های ایرانسل

خرید بسته‌های ایرانسل

خرید آنلاین بسته‌های اینترنت ایرانسل

خرید آنلاین بسته‌های اینترنت ایرانسل

خرید آنلاین بسته‌های اینترنت ایرانسل از این پس امکان پذیر خواهد بود. این اپراتور در وبسایت رسمی‌اش بخشی را با عنوان بسته‌های اینترنت همراه قرار داده که از این پس کاربران ایرانسل قادر خواند بود از این طریق بسته‌های ترکیبی و اینترنتی خود را به صورت آنلاین در سهولت کامل خریداری کنند. خرید آنلاین بسته‌های …

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

خرید آنلاین بسته‌های اینترنت ایرانسل

(image)

خرید آنلاین بسته‌های اینترنت ایرانسل از این پس امکان پذیر خواهد بود. این اپراتور در وبسایت رسمی‌اش بخشی را با عنوان بسته‌های اینترنت همراه قرار داده که از این پس کاربران ایرانسل قادر خواند بود از این طریق بسته‌های ترکیبی و اینترنتی خود را به صورت آنلاین در سهولت کامل خریداری کنند. خرید آنلاین بسته‌های …

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

خرید آنلاین بسته‌های اینترنت ایرانسل

خرید بک لینک

انفجار در !

انفجار در !

انفجار ال‌جی اپتیموس اف ۶ در جیب یک کاربر آمریکایی !

انفجار ال‌جی اپتیموس اف ۶

یکی از دردسرهایی که گاهی برای کمپانی‌های بزرگ پیش می‌آید، به وجود آمدن مشکلات عجیب برای دیوایس‌های قدیمی آن‌هاست. آتش‌سوزی یکی از این دردسرهاست و این بار هم قرعه به نام ال‌جی افتاده است و انفجار ال‌جی اپتیموس اف ۶ در جیب یک کاربر آمریکایی اکنون خبر ساز شده است. محمد ستار (Muhammad Sattar) کاربر ۵۲ ساله‌ای …

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

انفجار ال‌جی اپتیموس اف ۶ در جیب یک کاربر آمریکایی !

(image)

یکی از دردسرهایی که گاهی برای کمپانی‌های بزرگ پیش می‌آید، به وجود آمدن مشکلات عجیب برای دیوایس‌های قدیمی آن‌هاست. آتش‌سوزی یکی از این دردسرهاست و این بار هم قرعه به نام ال‌جی افتاده است و انفجار ال‌جی اپتیموس اف ۶ در جیب یک کاربر آمریکایی اکنون خبر ساز شده است. محمد ستار (Muhammad Sattar) کاربر ۵۲ ساله‌ای …

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

انفجار ال‌جی اپتیموس اف ۶ در جیب یک کاربر آمریکایی !

بک لینک

کارگردان نرخ گوید

کارگردان نرخ گوید

کارگردان Final Fantasy XV از رزولوشن اجرایی بازی، نرخ فریم و احتمال ساخت نسخه PC می گوید

http://uupload.ir/files/hvjd_109174.jpg

کارگردان عنوان Final Fantasy XV یعنی Hajime Tabata اخیرا در مصاحبه با صحبت هایی در مورد احتمال عرضه بازی بر روی PC، نرخ فریم، رزولوشن داشته که در ادامه می خوانید.

در بحث رزولوشن اجرایی، طبق گفته کارگردان بازی تیم سازنده در دمو Platinum از رزولوشن داینامیک استفاده کرده اند که در آن 1080p بالاترین حد رزولوشن در نظر گرفته شده است. تیم سازنده با نزدیک شدن به مراحل پایانی ساخت زمان بیشتری را صرف بهینه سازی کرده و در محصول نهایی عملکرد بازی تا حد ممکن ارتقا پیدا خواهد کرد. در مورد نرخ فریم نیز Tabata گفت که هدف تیم سازنده در دمو Platinum ارائه یک شو تکنیکی نبوده و بجای آن سعی شده که به بازیکنان امکان تجربه دنیای بازی قبل از عرضه نسخه نهایی داده شود.

مشخصات تکنیکی بازی در دمو Platinum بر روی هر دو کنسول PlayStation 4 و Xbox One یکسان بوده است. البته کارگردان بازی مطمئن نیست که در نسخه نهایی نیز به همین شکل عمل می شود یا خیر. از هم اکنون تا زمان عرضه برای ارائه بهترین خروجی زمان بیشتری صرف بهینه سازی خواهد شد.

دیگر نکات مهم این گفت و گو:

•    Final Fantasy XV در مراسم E3 و دیگر رویدادهای گیم محور که قبل از عرضه بازی برگزار شوند، قابل بازی خواهد بود.

•    تیم سازنده برنامه ای برای به روز رسانی دمو Platinum ندارد.

•    طبق گفته کارگردان بازی احتمال عرضه بسته های الحاقی پولی و رایگان وجود دارد. جزئیات دقیقی در رابطه با این موضوع گفته نشد.

•    کارگردان بازی بار دیگر تاکید کرد که ممکن است نسخه PC عنوان Final Fantasy XV مدتی پس از انتشار نسخه کنسول عرضه شود، تیم اکنون در حال بررسی این موضوع است.

Final Fantasy XV سی ام سپتامبر 2016 (جمعه، ۹ مهر ۱۳۹۵) بر روی PS4 و Xbox One عرضه خواهد شد. همانطور که گفته شد نسخه PC نیز ممکن است مدتی بعد عرضه شود.

کارگردان Final Fantasy XV از رزولوشن اجرایی بازی، نرخ فریم و احتمال ساخت نسخه PC می گوید

(image)

کارگردان عنوان Final Fantasy XV یعنی Hajime Tabata اخیرا در مصاحبه با صحبت هایی در مورد احتمال عرضه بازی بر روی PC، نرخ فریم، رزولوشن داشته که در ادامه می خوانید.

در بحث رزولوشن اجرایی، طبق گفته کارگردان بازی تیم سازنده در دمو Platinum از رزولوشن داینامیک استفاده کرده اند که در آن 1080p بالاترین حد رزولوشن در نظر گرفته شده است. تیم سازنده با نزدیک شدن به مراحل پایانی ساخت زمان بیشتری را صرف بهینه سازی کرده و در محصول نهایی عملکرد بازی تا حد ممکن ارتقا پیدا خواهد کرد. در مورد نرخ فریم نیز Tabata گفت که هدف تیم سازنده در دمو Platinum ارائه یک شو تکنیکی نبوده و بجای آن سعی شده که به بازیکنان امکان تجربه دنیای بازی قبل از عرضه نسخه نهایی داده شود.

مشخصات تکنیکی بازی در دمو Platinum بر روی هر دو کنسول PlayStation 4 و Xbox One یکسان بوده است. البته کارگردان بازی مطمئن نیست که در نسخه نهایی نیز به همین شکل عمل می شود یا خیر. از هم اکنون تا زمان عرضه برای ارائه بهترین خروجی زمان بیشتری صرف بهینه سازی خواهد شد.

دیگر نکات مهم این گفت و گو:

•    Final Fantasy XV در مراسم E3 و دیگر رویدادهای گیم محور که قبل از عرضه بازی برگزار شوند، قابل بازی خواهد بود.

•    تیم سازنده برنامه ای برای به روز رسانی دمو Platinum ندارد.

•    طبق گفته کارگردان بازی احتمال عرضه بسته های الحاقی پولی و رایگان وجود دارد. جزئیات دقیقی در رابطه با این موضوع گفته نشد.

•    کارگردان بازی بار دیگر تاکید کرد که ممکن است نسخه PC عنوان Final Fantasy XV مدتی پس از انتشار نسخه کنسول عرضه شود، تیم اکنون در حال بررسی این موضوع است.

Final Fantasy XV سی ام سپتامبر 2016 (جمعه، ۹ مهر ۱۳۹۵) بر روی PS4 و Xbox One عرضه خواهد شد. همانطور که گفته شد نسخه PC نیز ممکن است مدتی بعد عرضه شود.

کارگردان Final Fantasy XV از رزولوشن اجرایی بازی، نرخ فریم و احتمال ساخت نسخه PC می گوید

For additional local college papers for sale visit collegepapersforsale.

مروری های گذشته

مروری های گذشته

مروری بر اخبار بازی های ویدیویی در هفته گذشته

اخبار بازی های ویدیویی

تعطیلات نوروز، دید و بازدید، آجیل! سیزده‌به‌در، ترافیک اعصاب خوردکن جاده‌ها، کارهای روزمره، سرعت نت پایین و ضعیف؛ این‌ها همه تنها گوشه کوچکی از مشاغل و درگیری‌هایی بوده که من و شما در طول هفته با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ بدون تردید زمانی که از کار خسته و کوفته آمده بازگشت به خانه …

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

مروری بر اخبار بازی های ویدیویی در هفته گذشته

(image)

تعطیلات نوروز، دید و بازدید، آجیل! سیزده‌به‌در، ترافیک اعصاب خوردکن جاده‌ها، کارهای روزمره، سرعت نت پایین و ضعیف؛ این‌ها همه تنها گوشه کوچکی از مشاغل و درگیری‌هایی بوده که من و شما در طول هفته با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ بدون تردید زمانی که از کار خسته و کوفته آمده بازگشت به خانه …

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

مروری بر اخبار بازی های ویدیویی در هفته گذشته

خرید بک لینک

ثبت سوی هوشمند

ثبت سوی هوشمند

ثبت پتنت بند ماژولار از سوی اپل برای ساعت های هوشمند

به تازگی سندی انتشار یافته که از به ثبت رسیدن پتنتی از سوی اپل در فوریه ۲۰۱۵ حکایت دارد. نام این پتنت «بند ماژولار اتصالی و عملگرا برای ابزارهای پوشیدنی» است.

از روی همین نام پیداست که اپل این پتنت را در خصوص چه محصولی به ثبت رسانده و تصمیم دارد در آینده با ساعت هوشمند خود چه کند. بر همین اساس می توان گمانه زنی کرد که نسل های آتی اپل واچ به بندهایی مجهز شوند که ماژولار بوده و بتوانند گستره ی عملکرد بیشتری در اختیار این ساعت هوشمند و کاربرش قرار دهند.

کاربران می توانند به شکل جداگانه ماژول هایی که جذاب می بینند را تهیه کرده و آن را در بند ساعت خود بکار گیرند.

چندان بعید نیست که این، آینده ی اپل واچ باشد؛ با انجام چنین کاری، کاربر مجبور نخواهد بود در چرخه های یک یا دو ساله ساعتی که آن را با قیمت گزاف خریده را کنار گذاشته و به سراغ نسل بعدی برود. اپل با بندهای ماژولار خود، قادر است به همین ترتیب ویژگی های سخت افزاری نو را به دست کاربران نسخه های قدیمی تر اپل واچ هم برساند.

در سند مرتبط به پتنتِ افشا شده، نام چند ماژول نیز آورده شده که در میان آن ها می تواند شاهد ماژول سنجش فشار خون، باتری اضافه برای ساعت، دماسنج، اسپیکر، دوربین و GPS بود. حتی نام ماژولی به میان آورده شده که می تواند میزان تعریق شخصی که اپل واچ را بر دست دارد را هم اندازه بگیرد.

در مدارکی که انتشار پیدا کرده اند، ذکر نشده که چه زمان از این تکنولوژی ها در ساعت هوشمند اپل بهره گرفته می شوند.

The post appeared first on .

ثبت پتنت بند ماژولار از سوی اپل برای ساعت های هوشمند

(image)

به تازگی سندی انتشار یافته که از به ثبت رسیدن پتنتی از سوی اپل در فوریه ۲۰۱۵ حکایت دارد. نام این پتنت «بند ماژولار اتصالی و عملگرا برای ابزارهای پوشیدنی» است.

از روی همین نام پیداست که اپل این پتنت را در خصوص چه محصولی به ثبت رسانده و تصمیم دارد در آینده با ساعت هوشمند خود چه کند. بر همین اساس می توان گمانه زنی کرد که نسل های آتی اپل واچ به بندهایی مجهز شوند که ماژولار بوده و بتوانند گستره ی عملکرد بیشتری در اختیار این ساعت هوشمند و کاربرش قرار دهند.

کاربران می توانند به شکل جداگانه ماژول هایی که جذاب می بینند را تهیه کرده و آن را در بند ساعت خود بکار گیرند.

چندان بعید نیست که این، آینده ی اپل واچ باشد؛ با انجام چنین کاری، کاربر مجبور نخواهد بود در چرخه های یک یا دو ساله ساعتی که آن را با قیمت گزاف خریده را کنار گذاشته و به سراغ نسل بعدی برود. اپل با بندهای ماژولار خود، قادر است به همین ترتیب ویژگی های سخت افزاری نو را به دست کاربران نسخه های قدیمی تر اپل واچ هم برساند.

در سند مرتبط به پتنتِ افشا شده، نام چند ماژول نیز آورده شده که در میان آن ها می تواند شاهد ماژول سنجش فشار خون، باتری اضافه برای ساعت، دماسنج، اسپیکر، دوربین و GPS بود. حتی نام ماژولی به میان آورده شده که می تواند میزان تعریق شخصی که اپل واچ را بر دست دارد را هم اندازه بگیرد.

در مدارکی که انتشار پیدا کرده اند، ذکر نشده که چه زمان از این تکنولوژی ها در ساعت هوشمند اپل بهره گرفته می شوند.

The post appeared first on .

ثبت پتنت بند ماژولار از سوی اپل برای ساعت های هوشمند

For additional local college papers for sale visit collegepapersforsale.